Missie en visie
Missie
Basisschool de Vonder biedt onderwijs op maat aan de kinderen van 4-12 jaar in Someren-Eind. De school werkt gericht aan de ontwikkeling van diverse vaardigheden die kinderen vandaag de dag nodig hebben. Kinderen zijn bij ons op school mede-eigenaar van hun eigen leerproces en ouders worden betrokken bij de ontwikkeling van hun kinderen.
Visie De Vonder
Op Basisschool De Vonder is het visiedocument opgesteld aan de hand van de Golden Circle van Simon Sinek. Deze werkt van binnen naar buiten. In de kern gaat het om ‘Why’? Waarom doen we de dingen die we doen op De Vonder? Waarom werk je hier, waarom kiezen ouders en kinderen voor onze school. Dit wordt vertaald in de kernwaarden. Zij geven richting aan de ‘Why’. De kernwaarden zie, voel en ervaar je in het DNA van de school.
Een (nieuwe) ouder die een rondleiding krijgt op De Vonder leest de kernwaarden niet als containerbegrippen in de schoolgids, maar ervaart ze daarnaast ook in praktijk de keuzes die gemaakt worden in organisatie, onderwijsaanbod, handelen van de onderwijsprofessional en vooral in welbevinden, betrokkenheid en ontwikkeling van ieder kind. Dat maakt De Vonder speciaal en onderscheidend!
Motto
‘Basisschool de Vonder, ieder kind z’n eigen kracht!’
Kernwaarden
Welbevinden
Op de Vonder werken we gericht aan het welbevinden van de kinderen, waarbij ieder kind ertoe doet en zichzelf mag zijn.
We werken in een veilige omgeving die in brede zin bijdraagt aan de positieve persoonsontwikkeling van kinderen.
Betrokkenheid
Op De Vonder sluiten we zoveel mogelijk aan bij de belevingswereld van de kinderen. We hebben ervaren dat zij dan meer betrokken en gemotiveerd zijn om te leren en nemen actief deel aan de les.
Verantwoordelijkheid
Vanuit vertrouwen, krijgen en nemen we op de Vonder vrijheid en verantwoordelijkheid voor onze eigen ontwikkeling.
Verbondenheid
Op de Vonder hebben we aandacht voor elkaar binnen een sfeer van vertrouwen en openheid. Kinderen, team, ouders en omgeving vormen samen de school. Op de Vonder wordt iedereen gezien en gehoord.
Pedagogische visie
Op de Vonder vinden wij het belangrijk om in te spelen op de drie psychologische basisbehoeften (Deci&Ryan, Stevens):
Autonomie. Kinderen hebben de vrijheid om een activiteit naar eigen inzicht te kunnen uitvoeren en heeft invloed op wat hij/zij doet.
Gevoel van competentie. Het vertrouwen dat een kind moet hebben in eigen kunnen.
Relatie, sociale verbondenheid. De verbondenheid met de omgeving, ofwel vertrouwen hebben in anderen. En een positief klimaat in de klas; kinderen moeten zich vrij voelen om vragen te stellen en niet bang zijn om fouten te maken (Verbeeck)
Wij denken dat kinderen tot betere leerresultaten kunnen komen wanneer zij intrinsiek gemotiveerd zijn en wanneer zij sociaal-emotioneel ‘lekker in hun vel zitten’. Op de Vonder werken we hier gericht aan.
Daarnaast vinden we het erg belangrijk om mét i.p.v. over kinderen te praten. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich gezien en gehoord voelen en nemen hen serieus.
Verder geloven we op school in de principes van positieve psychologie. In onze SEO methode Gelukskoffer, keren in iedere groep 7 thema’s terug: wat is geluk, positief denken, dankbaarheid, talenten, zelfvertrouwen, toekomstdromen en geluk doorgeven. Ook hebben onze leerkrachten een training gevolgd, zodat zij zich geluksleerkracht mogen noemen.
Didactische visie
Op de Vonder zijn de lessen opgebouwd vanuit het EDI model. EDI is een vorm van metacognitief lesgeven. Dit betekent dat je als leerkracht weet hoe je instructie geeft, wanneer je bepaalde technieken gebruikt, waarom je doet wat je doet en wat het effect ervan op de ontwikkeling van de kinderen is. Hierin speelt de leerkracht een centrale rol.
Met hartelijke groet,
Team BS de Vonder